РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТОДИКИ МАРІЇ МОНТЕССОРІ ЯК КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ СКЛАДОВОЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Постановка проблеми. Метод Монтессорі є ефективним інструментом для інклюзивної практики. Але що таке інклюзія? Інклюзія - це принцип, відповідно до якого діти з різними потребами та здібностями навчаються в одному освітньому просторі.
Індивідуальний підхід – це те, що є основою методики Марії Монтессорі. Незалежно від особливих потреб дитина отримує можливість вибору та самостійності у навчальній та ігровій діяльності. Педагоги підбирають адаптовані матеріали та завдання, які дозволяють кожній дитині ефективно взаємодіяти з навколишнім світом.
Сенсорне навчання – ще один із ключових аспектів Монтессорі, який дозволяє дітям навчатися через відчуття та взаємодію з предметами. Для дітей з особливими потребами такий підхід є особливо ефективним, оскільки він дозволяє їм краще зрозуміти навколишній світ і розвивати навички.
Аналіз останніх досліджень і публікацій показує, що такі науковці як В.Хромець, М.Монтессорі, О.Проскура, С. Д’Есклеб, та ін., розглядали основні принципи педагогічної концепції Марії Монтессорі. Відродженню наукового і практичного інтересу до ідей М. Монтессорі з боку педагогічної громадськості в нашій країні багато в чому сприяли роботи А. Ільченко,А. Шевцова, Б. Жебровьского, В. Бондара, В. Синьова, Л. Андрушко, О. Гноєвської, С. Єфімова, та інших дослідників. Сенсорну інтеграцію та розуміння прихованих проблем розвитку досліджували Е.Джин Айрис, Д.Робіінс, Д Сороков, Н. Андрущенко, М. Богуславский; питання організації корекційно-розвивальної роботи дітей з особливими освітніми потребами були предметом багатьох досліджень таких науковців, як Д. Мальцев, Ж. Ольшевська, Л. Вавіна, Л. Фомічової, М. Ярамченко, Т. Дегтяренко Т. Скрипник, Ю. Рібцун та ін.
Мета публікації - дослідити вплив методики Марії Монтессорі в корекційно-розвивальній роботі з дітьми, які мають особливі освітні потреби в умовах інклюзивно-ресурсного центру.
Практична значимість даної роботи визначається в тому, що результати дослідження можуть бути використані фахівцями ІРЦ, корекційними педагогами, логопедами вихователями, психологами спеціальних навчальних закладів, а також батьками дітей, які мають особливі освітні потреби.
Виклад основного матеріалу. Відомий педагог М.Монтессорі розробила систему виховання, в якій найбільше уваги надала сенсомоторному розвитку, оскільки він є основою для розвитку мислення; ввела поняття «сенсорна культура». На думку педагога, сприймання за допомогою органів чуття складає основу розумового, а з часом – і морального життя, а також є необхідною умовою раннього розвитку дитини. Вона писала: “Виховання відчуттів може бути фундаментом, на якому дитина зможе побудувати ясний і сильний дух" Розробляючи систему сенсомоторного виховання, М. Монтессорі вважала, що повноцінне сприймання навколишньої дійсності дітьми залежить від відчуття. ДОПОМОЖИ МЕНІ ЗРОБИТИ ЦЕ САМОМУ – головне кредо Монтессорі-педагогіки – педагог ніколи нічого не виконує за дитину, але показує та пояснює свої дії [1].
Свободу М.Монтессорі розуміє як найбільшу рушійну силу розвитку особистості дитини. Так передбачається вільний повноцінний розвиток під час Монтессорі-терапії. Знайомство з методом Монтессорі починається з розуміння ключових принципів:
Підготовка середовища.
Створення різновікової групи дітей.
Повага до свободи вибору.
Формування циклу робочої діяльності.
Підготовка дорослого і навчання спостереженню.
Дотримання цих принципів – ключ до щасливого, повноцінного дитинства і розкриття потенціалу у майбутньому.
Марія Монтессорі не любила слово “метод”. Вона вважала свою систему способом життя. Ці принципи стосуються не лише навчання, а й побуту, звичок, моделі спілкування та організації власного середовища.
Порівнюючи з традиційною системою, система Монтессорі представляє такі цікаві відмінності: вона радикальніше проводить початок необмеженої свободи; матеріали її спрямовані до прямого та формального виховання почуттів; вона вводить апарати, що полегшують суто фізичний розвиток дитини; соціальний розвиток його забезпечується вправою у безпосередніх та справжніх громадських обов'язках; і нарешті, вона дає пряму підготовку до навчальних предметів школи.
Особливий інтерес становить застосування сенсорних критеріїв у корекційній роботі. Взагалі деякі автори переконані, що гострий розпізнавальний дар становить попередню умову гострого розуму. Інші ж не менш твердо переконані, що розум значною мірою обумовлюється "вищими" процесами і лише у віддаленій мірі сенсорним даром - крім того, зрозуміло, того ослаблення його, яке завдає серйозної шкоди випробуванню відчуттів, як при порушенні слуху або частковій втраті зору.
Тут не місце обговорювати еволюційний сенс розпізнавальної чутливості, але можна зазначити, що нормальна здатність у багато разів перевищує дійсну життєву потребу, і що важко зрозуміти, чому природа виявилася настільки щедрою і марнотратною [4]. Іншими словами, важко зрозуміти, в чому виправдання видимої гіпертрофії розпізнавального дару органів чуття людини. Далі, сам факт існування надмірної здатності, мабуть, спростовує думку, що сенсорна здатність може бути фактором розуму, що зумовлює, у зазначеному сенсі. Е. Войлокова, О. Максаков, Ю. Андрухо визначають, що у процесі занять з дітьми з особливими потребами, важливо використовувати дидактичні ігри, що можна організувати за допомогою використання Монтессорі-матеріалів.
Цілком можливо, що суть педагогічної цінності дидактичного матеріалу Монтессорі в тому, що він дає дітям вправи почуттів і пальців, коли вони жадібно шукають такого роду вправ, і далі в тому, що він дає їм багато відомостей про факти і матеріали, не вимагаючи від них жодної напруги.
У монтессорі середовищі діти віком від 3 до 6 років перебувають у одному приміщенні. Чому це необхідно? Це сприяє кращій взаємодії і збагачує досвід кожного. Молодші діти мають можливість спостерігати за діяльністю старших, повторювати за ними, переймати досвід. Натомість старші дошкільники мають змогу розвивати лідерські якості, бути менторами для дітей молодшого віку.
Науково доведено, що peer-to-peer навчання (або навчання від однолітків) набагато ефективніше, ніж навчання з вчителем.
Свобода вибору в монтессорі-освіті розуміється як:
Дитина обирає заняття.
Самостійно регулює темп роботи.
Працює самостійно, у групі, або спостерігає за роботою інших, якщо не визначилася з вибором діяльності.
Монтессорі-середовище – це цілий всесвіт, в якому перебуває дитина під час занять, наповнений сотнями цікавих для нього предметів і де дитині надається можливість свободи вибору пізнавальної діяльності. Монтессорі-середовище складається зі спеціальних дидактичних матеріалів і посібників, займаючись з якими дитина отримує всебічний розвиток. Дуже важливо, що все, що знаходиться в Монтессорі-класі, є у вільному доступі для дитини. Монтессорі-середовище має чіткий поділ на різні зони: практики, сенсорики, математики, мови, знання й розуміння світу.
В Інклюзивно - ресурсному центрі я постійно збагачую наочний, дидактичний Монтессорі матеріал в кожній із зон (див.Додаток 1).
Раннє втручання має сформувати у дитини здатність фокусувати увагу, яка допоможе їй у всіх сферах життя. Кожна дитина - це унікальна особистість зі своїми життєвими ритмами, якостями та ймовірними труднощами і кожен проходить через сензитивні періоди.
Підготовлене середовище – найважливіший елемент педагогіки Монтессорі. Без неї вона не може функціонувати як система. Вона дає дитині можливість поступово, крок за кроком звільнятися від опіки дорослого, ставати незалежним від нього. Тому обладнання в будинку або закладі освіти повинно відповідати зростанню, пропорціям і віку дитини.
Марія Монтессорі наголошує, що дитина повинна здобути фізичну незалежність, будувати самодостатність, використовуючи силу власного вибору; вона має навчитися мислити самостійно.
Розвиток дитини – послідовне набуття нею незалежності. Завдання дорослого – зрозуміти закономірності цього процесу і змінювати свою поведінку у ставленні до дитини. Ми маємо допомогти дитині розвинути бажання діяти, прагнути до чогось і думати самостійно. Це мистецтво служіння духу, мистецтво, яке можна досконало опанувати лише працюючи з дітьми.
Чим відрізняється метод Монтессорі від традиційної освіти? Підхід у навчанні. У традиційній системі навчання педагог виступає центральною фігурою, він визначає тему заняття, темп роботи, оцінює результати. Діти навчаються за чітким графіком, а тому обмежені у виборі діяльності, місці, де їм було б комфортно працювати, та у часі, який вони могли б самостійно коригувати [2].
Натомість у монтессорі-просторі діти отримують більше свободи. Вони самі обирають заняття, працюють у комфортному темпі, а педагог спостерігає та допомагає за необхідності, презентуючи нові активності, коли дитина до них готова.
Ефективність методу Монтессорі в освіті дітей з особливими освітніми потребами є предметом численних наукових досліджень. Було виявлено значний вплив на розвиток дітей, покращення їх когнітивних навичок, соціальної адаптації та саморегуляції.
Розглянемо ефективність Монтессорі методики як корекційно-розвиткової складової на базі Інклюзивно-ресурсного центру. За основу взято Програму з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку. Світ Монтессорі», автор Т. Дишлюк, укладач О.Чеботарьова. Дослідження проводилось по 2 заняття на тиждень для кожної особи, з 1 жовтня по 1 травня. Задля досягнення поставленої мети вибірка поділена на дві групи: експериментальна група (ЕГ) - 5 учнів, контрольна група (ЕГ) - 6 учнів. Реалізація змісту методики зберігає цілісність підходу до гармонійності розвитку емоційних, інтелектуальних, вольових досягнень осіб з особливими освітніми потребами; сприятиме формуванню у вихованців соціальних навичок, що допоможуть позитивній адаптації та надання дітям психологічної допомоги та підтримки в навчальному закладі; сприятиме цілісному психічному розвитку дитини в єдності емоційних, пізнавальних та поведінкових досягнень.
Отримані результати за допомогою методики Монтессорі та традиційних педагогічних методів наведені в табл. 1.
Таблиця 1 - Загальні результати дослідження за методикою М.Монтессорі у дітей з особливими освітніми потребами
Основною відмінністю методу Монтессорі від традиційних педагогічних методів є ставлення до дитини, як до унікальної особистості, зі своїм власним унікальним планом розвитку, своїми власними засобами і термінами освоєння навколишнього світу.
Отримані результати свідчать про когнітивну гнучкість, кращий розвиток сенсорних та моторних навичок, а також вища сенсорна інтеграція (відчуття власного тіла). Діти краще справлялися з соціальними ситуаціями та конфліктами. Вони частіше намагалися вирішувати їх справедливо і чесно у ставленні до всіх. Також ці діти краще розуміли емоції та почуття інших людей. Нейродослідження показали, що у дітей активніше працюють ділянки мозку, пов’язані з виявленням помилок і вирішенням проблем.
Висновок. В основі методики Марії Монтессорі лежить ідея про те, що кожна дитина з її можливостями, потребами, системою проходить свій шлях розвитку. В роботі з дітьми з особливими освітніми потребами застосовується різноманітний дидактичний Монтессорі матеріал для дітей різного віку. Унікальність методу в тому, що дитина виконує прості для неї дії, вправляючись з матеріалом: порівнює, вимірює, систематизує.
Основний принцип методу Монтессорі ґрунтується на спостереженні за дитиною в природних умовах і прийнятті її такою, яка вона є. М. Монтессорі відкрила одну з найважливіших відмінностей дитячого світу від дорослого – наявність так званих сензитивних періодів сприйняття світу. Цих періодів декілька, і в дорослому житті вони вже ніколи не повторюються. Сензитивні періоди розвитку дитини – це ті періоди, коли розвивається певна ділянка мозку, а отже, саме в цей час потрібно створити навколо дитини таке середовище, яке б сприяло розвитку навичок, пов’язаних з цією ділянкою.
Результати всебічного розвитку дітей з особливими потребами засобами сенсорного розвитку залежать від використання в роботі різноманітних методів і прийомів. Працюючи з сенсорним матеріалом, дитина набирається досвіду, збагачує словниковий запас. Сенсорні матеріали опосередковано готують дитину до сприймання математичних знань.
Отже, отриманні результати дають можливість стверджувати що, Монтессорі терапія в процесі корекції та розвитку дітей з особливими освітніми потребами сприяє розвитку індивідуальності, формує волю та позитивну дисципліну. Величезний вплив та користь мають монтессорі-матеріали у розвитку сенсорних відчуттів у дітей із особливими потребами, та доведений їх позитивний вплив на їх розвиток.
Список використаних джерел.
Андрущенко Н.В. Монтессорі-педагогика і Монтессорі-терапія / Н.В. Андрущенко. – С.-Пб. : Мова, 2010. − 316 с.
Бондар В.І. Психолого-педагогічні основи розвитку дітей в системі М.Монтессорі: Навчальний посібник / В.І. Бондар, А.М. Ільченко. – Полтава: РВВ ПДАА, 2009. – 252 с.
Марія Монтессорі: педагогічна концепція. В. Хромець. - 2024. 42 с.
Монтессорі. 150 занять із малюком удома. 0–4 роки: навч-метод. Посібник. 2024. 192 с.
Террі Мэллоу. “Монтессорі и ваша дитина: Посібник для батьків. Пер. с англ. – М.,1997.
Додаток 1
Комментарии
Отправить комментарий